04 april 2008

Burde FFK erstattet Rami Shaaban?

På oppfordring fra en av mine trofaste blogglesere, skal jeg komme med noen fotballbatraktninger rundt årets utgave av FFK. Jeg har valgt å konsentrere meg om FFKs defensive lagdel, fortrinnsvis keeperen. Det har vært diskuterte denne vinteren i det vide og brede om hvorvidt Rami Shaaban skulle vært erstattet eller ei. Jeg mener at FFK burde hentet inn en rutinert burvokter, og skal prøve å argumentere for dette. Når det er sagt, finnes det også gode grunner til ikke å kjøpe inn en ny keeper. Derfor blir dette blogginnlegget nærmest en slags drøfting - der jeg argumenterer både for det ene og andre synet.

Argumenter for å erstatte Rami
På bakgrunn av de få treningskampene jeg har sett denne vinteren, er det det defensive som bekymrer meg mest. Deriblant mangelen på en rutinert keeper. Greit at det er viktig at de to ungguttene kommer til å få verdifull matching og vil erverve seg rutine gjennom å få tillit i Tippeligaen. Men samtidig er det et faktum at begge keeperne pr dags dato ikke er rutinerte nok til å være ubestridte førstevalg. Noe også treningskampene har vist. De mangler det lille ekstra, noe som vil påvirke valgene de tar underveis i kampene. Og der det kommer til å merkes ekstra godt er i feltarbeidet og evnen til å styre forsvarsfireren. Mangelen på slik type autoritet vil påvirke forvarets trygghetsfølelse. Dette kan igjen medføre mange tapte poeng. Håper imidlertid jeg tar feil, og at de virkelig tar steget. Men i utgangspunktet mener jeg Rami skulle vært erstattet. Det kan bli for stort ansvar for de to ungguttene gjennom en hard og lang sesong.

Når det gjelder vår nye venstreback, føler jeg meg heller ikke trygg på hans defensive kvaliteter. I kampen mot Lyn på La Manga var han en rundingsbøye de luxe. Mannen sliter stort med posisjoneringen. Jeg synes også vi mangler en god backup for Gerrbrandt/ Rajo. Shabani er heller ikke helt klar for dette nivået ennå. Når det gjelder Martinsen, er det mange spørsmålstegn; holder han seg skadefri, og holder han godt TL-nivå? Jeg er usikker på det. Nå har vi imidlertid fått inn en type som Ophaug, og det kan imidlertid hjelpe godt. Men fortsatt er jeg litt usikker på hans kvaliteter. Desto viktigere er det å ha en god keeper bak seg som kan dirigere forsvaret.

På bakgrunn av disse tingene jeg har sagt, tror jeg FFK skal slite med å komme særlig høyere opp enn 7. plass i årets sesong. Tror også i år vi kommer til å slite på bortebane, til tross for en lovende serieåpning borte mot Brann. Riktignok ble det tap med mange baklengs, men mye positivt ble vist frem og marginene var ikke på guttanes side. Dersom forsvar/ keeper opptrer usikkert under press (som det ofte er på bortebane), kan det bli utslagsgivende for resulatetene. På hjemmebane tror jeg vi fortsetter den gode trenden. For når vi styrer kampene, er vi vanligvis gode og vi har mange spennende spillere i midtbane- og angrepsleddet.

Argumentet for å satse på Staw/ Bråthen som førstekeepere
Selv om jeg har argumentert sterkt for å hente inn en rutinert burvokter, ser jeg samtidig nytten av å satse på våre unge talenter. Når man først skal gi dem sjansen på førstelaget, er nok denne sesongen den rette tiden å gjøre det på. For i år er det kun ett lag som rykker direkte ned. Det gjør at sjansen for å havne i nedrykksstrid er langt mindre enn om vi hadde hatt den "gamle" ordningen. Ungguttene vil også heve seg kvalitetsmessig ved å bli matchet på høyeste nivå. Samtidig vil konkuransen dem i mellom bidra til at de må være 100% sjerpet og fokusert gjennom hele sesongen, da de til enhver tid har en reell mulighet til å spille tippeligafotball. Med et klart førstevalg utenom disse to, ville de ikke hatt den muligheten til å kjempe om en fast plass og faren for stagnasjon og motivasjonssvikt hadde vært tilstede.

Konklusjon
Selv om det finnes tungtveiende grunner for både å hente inn en ny keeper og satse på de vi har, er jeg tilhenger av at klubben burde kjøpt inn en rutinert keeper. Laget trenger å forbedre det defensive spillet sitt, og nøkkelen er å ha en autoritær og rutinert keeper som kan dirigere forsvaret med jernhånd. Dette vil skape en trygghet hos forsvarerne, og det ville sannsynligvis bidratt til færre baklengsmål og forbedret bortestatistikk. For det er på bortebane laget blir lagt under størst press, og da er det uhyre viktig å opptre resolutt og rolig i de defensive rekker. Hva da med våre unge keepertalenter, tenker du kanskje? Mitt forslag ville være å beholde Staw som utfordrer til førstekeeperen. Når det gjelder Bråthen, ville det vært smart å leie ham ut til en Adeccoliga-klubb, slik at han hadde fått regelmessig matching på et godt nivå. Samtidig som jeg argumenterer for å få inn en ny keeper, ser jeg også at FFK var svake på bortebane i fjor og opptrådte klanderverdig defensivt til tross for at laget hadde en god og rutinert keeper. Derfor er ikke denne problemstillingen enkel, og det finnes ikke noe klart fasitsvar. Jeg ser imidlertid ikke helt bort fra at FFK henter inn en keeper i neste overgangsvindu. Jeg er også åpen for at Staw/ Bråthen imponerer såpass mye at behovet ikke blir et tema. La oss håpe på det sistnevnte.

Vel, dette var noen betraktninger rundt et mye diskutert tema. Kom gjerne med kommentarer dersom du har synspunkter. Heia FFK!

5 kommentarer:

Lise sa...

Dette blir kanskje som å banne i kjerka, men jeg er ikke sååå engasjert at jeg henger meg opp i keepervalget, jeg da... ;)

Men det jeg legger merke til her, er at det er tydelig at det ikke er alt for mange år siden du satt på skolebenken! Hehe, veldig bra drøfting, dette, Rune! Og heia FFK, ja! :)

Anonym sa...

En god drøfting, Rune. Jeg er enig med deg i det vesentligste. Du skriver at de vil slite med å komme særlig høyere enn en 7. plass. Det vil de slite med selv med verdens beste keeper. :)

Ole

Mona Christin sa...

Jeg var også svært skeptisk til å satse på to unggutter til å begynne med. Men jeg har faktisk slått meg til ro med det. De må jo få sjansen før eller siden likevel. Rami var god, men han hadde sine svakheter han også. Spesielt i feltarbeidet. Rami var best på strek, hvor reaksjonen hans var hans store styrke.

Dette ble mye for og imot. Og jeg tolket det dithen at du er rimelig fornøyd med situasjon pr d.d. Så får vi se ann vårsesongen.

Artig å se at du er på banen igjen.

Vi sees på stadion...

Anonym sa...

Jeg synes det var greit at vi solgte Rami. Han ville vekk, og da er det bedre å satse på noe annet og få noen kroner igjen for han.

Med tanke på de to første kampene synes jeg Lasse Staw har gjort en god jobb. I Brannkampen gjorde Lasse en god jobb, men i kampen mot Molde gjorde han en glimrende jobb! Han ble av noen kåret til Banens Beste og det var helt i tråd med det jeg også tenkte.

Dersom han fortsetter den gode trenden har vi en landslagskeeper på A-lagsnivå i løpet av ett år eller to! :)

Mona Christin sa...

Og nok en gang viser Staw at han holder nivået utrolig godt. Mathcvinnende redninger på Lerkendal.