21 januar 2010

Blogg Malawi - en blogg til refleksjon og ettertanke

Min kjære søster, Lise, er lærerstudent og i disse dager har hun sin praksisperiode i Malawi. I den forbindelse har hun opprettet en egen Malawi-blogg. Anbefaler på det sterkeste å følge denne bloggen. Vi som bor i den vestlige verden vet ikke hvor godt vi har det, og derfor tror jeg det er nyttig å få perspektiv på tilværelsen i blant. Den nevnte bloggen bidrar til nettopp dette. Det er gripende å lese om den glede og takknemlighet som de fattige barna i Malawi viser over ting som vi tar for gitt. Jeg tror at vi alle trenger å stoppe opp litt nå og da, og innse at vi har det utrolig godt. Istedet har mange av oss en tendens til å klage og syte over de minste ting. Jeg snakker i hvertfall for meg selv når jeg sier at mange av oss i den vestlige verden virkelig trenger å våkne opp, og fra hjertet være takknemlige for det livet vi faktisk har. Jeg sier ikke at vi i Norge ikke opplever forferdelige ting, for det gjør vi. Vi kan oppleve sykdom, savn og sorg. Og det som verre er... Men mitt poeng er at vi ofte i vårt daglige liv lar små bagateller trykke oss ned. Når vi opplever dette, burde vi tvinge oss selv til å utvide eget perspektiv og tenke på all lidelsen mange i vår verden faktisk opplever. Da vil vi kanskje innse at vi egentlig ikke har mye å klage over. Det igjen vil medføre til glede og takknemlighet, og styrke vår empati overfor de som lider. Summa summarum vil det føre til at vi blir til "bedre" mennesker. Mener jeg...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Flott at Nettpuben "is back"!
Helt enig med deg, Rune. Vi vet ikke hvor godt vi har det.

Ole

RC sa...

Skal prøve å få liv i bloggen igjen :) Men i disse Facebook-tider har vel interessen for blogger avtatt noe antar jeg?

Anonym sa...

Facebook er nok en sterk konkurrent, men skal man uttrykke mer enn tre tanker på rad så er nok bloggen bedre. : )

Ole

Lise sa...

Så fint du skriver rundt dette, Rune. Det er helt sant det du sier her da - vi trenger alle å få litt annet perspektiv. Vi har lett for å glemme at andre har et helt annet utgangspunkt i livet. Vi har virkelig mye å være takknemlig for i Norge. Jeg har ikke ord for hvor ille mange har det her i Malawi...